zondag 6 juni 2010

Patroontje: Wollig konijntje

Naar aanleiding van een reactie op Hyves op deze lieve wollige konijntjes, heb ik besloten dit patroontje uit te schrijven.

Dit is voor het eerst dat ik een patroontje uitschrijf. Ik hoop dat het duidelijk is, zo niet, laat het me weten waar je tegenaan loopt, dan zal ik je helpen!









Voor deze konijntjes heb ik haaknaald 5 gebruikt en een dikke acryl. Beiden dezelfde stekenverhouding, maar het lila konijntje is iets kleiner uitgevallen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen een kleinere haaknaald te nemen, doe wat jij prettig en mooi vindt.

Het patroontje voor beide konijntjes is hetzelfde.
Verdere benodigdheden:
Vulling
Stopnaald voor het afhechten en aanhechten van de losse onderdelen.

Termen:
Ls = losse
Vs = vaste
Hv = halve vaste

Lijfje:
Haak 5 ls, en haak ze tot een ring met hv
1e toer: haak 2 vs in elk van de 5 ls (in totaal 10 vs)
2e toer: *1 vs, 2 vs in de volgende vs* herhaal dit 5x (15 vs)
3e toer: *2 vs, 2 vs in de volgende vs* herhaal dit 5x (20 vs)
4e t/m 7e toer: 1 vs in elke vs helemaal rond haken (20 vs)
Verminderen:
8e toer: *2 vs, 2vs samen haken* herhaal dit 5 keer (15 vs)
Vullen
9e toer: *1 vs, 2vs samen haken* herhaal dit 5 keer (10 vs)
10e toer: 2 vs samen haken
Afhechten

Oortjes:
(maak er 2)
1e toer: Haak een ketting van 22 ls
2e toer: Sla 2 ls over, haak 1 vs in elke ls (20 vs)
Hecht af, maar laat een stuk draad over om de oortjes samen te naaien.
Maak nu een boogje en naai de binnenste rij steken aan elkaar met de draad
Afhechten

Voetjes:
(maak er 2)
Haak 5 ls, en haak ze tot een ring met hv
1e toer: haak 2 vs in elk van de 5 ls (in totaal 10 vs)
2e en 3e toer: 1 vs in elke vs helemaal rond haken (10 vs)
Afhechten.
Vul te voetjes niet, maar ‘kneed’ ze een beetje in vorm tot het platvoetjes lijken

Staartje:
Haak 4 ls, en haak ze tot een ring met hv
1e toer: haak 2 vs in elk van de 4 ls (in totaal 8 vs)
2e toer: 1 vs in elke vs helemaal rond haken (8 vs)
Afhechten.
Naai nu alle onderdeeltjes aan elkaar.

Oogjes:
Borduur met een zwarte draad om 1 vs, net zo lang tot een oogje ontstaat die jij goed vindt.

Versier het konijntje met een strikje of wat je zelf leuk vindt.


Veel plezier met het maken van dit konijntje. Ik zou het heel leuk vinden om de resultaten te zien (mail: oekimoekie@hotmail.com)


5 opmerkingen:

  1. oeh enorm schattig ga ik zeker maken
    dank je wel voor het delen van patroon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vind de konijntjes zo schattig maar ik kan dat niet maken zou je voor mij zo 2 konijntjes kunnen maken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. stuur een mailtje terug hier naartoe zo snel mogelijk alsjeblieft als het mogelijk zou zijn

    BeantwoordenVerwijderen